مبانی نظری نقد فرمالیستی معماری

جلسه‌ی شانزدهم: مفاهیم اصلی نقد معماری با رویکرد فرمالیسم ژرف (۲)

در این جلسه، به چند مفهوم دیگر در رویکرد فرمالیسم ژرف در نقد معماری می‌پردازیم. دیدیم که هر اثر ساختمانی‌ای که خوب سامان یافته باشد «اثر معماری» نیست؛ همچنان‌که هر پدیده‌ی کلامی‌ای که خوب سامان یافته باشد شعر یا اثر ادبی نیست. هر محصول بناسازی، که آن را بنا یا ساختمان می‌خوانیم، آن‌گاه اثر معماری است که اهل معماری آن را، در مقایسه با سایر آثار معماری (معماریات) دارای گوهر معماری بشمارند. این گوهر را «معماریت» می‌خوانیم. پس وجه تمایز اثر معماری با دیگر بناها یا ساختمان‌ها «معماریت» است. معماریتْ خودْ امری تاریخی است.

اثر معماری سیستم است. به‌علاوه، گونه‌بنا، سبک و مکتب و دوره، مجموعه‌ی معماریات، ساختمان، …، همه‌ی اینها سیستم‌هایی است. در سیستم، هر چیزی در «رابطه‌ها» و در «کل» معنا می‌یابد. معماری سیستمی پایگانی است و این پایگان مدام در معرض تبدل و زیروزبر شدن است. همچنین معماری سیستمی پویا و در مسیر مستمر خودکارگی و احیاست. این خودکارگی و احیا هم در مقام ساختن رخ می‌دهد و هم در مقام فهم.

از این منظر، طراحی یعنی تصمیم‌گیری در بحبوحه‌ی کشاکش عناصر و نشانه‌ها، کشمکش افکندن بین آنها، برگرفتن یکی از عناصر و بر تخت نشاندن آن، و فرم‌گردانی سایر عناصر بر اساس آن عنصر غالب. نقد معماری یعنی تشخیص آن عنصر غالب ــ چه در مرحله‌ی طراحی و چه در وضع کنونی اثر و در مقام فهم ــ و توضیح چگونگی فرم‌ها و فرم‌گردانی‌ها و روابط در سیستم اثر، و شناسایی معماریت اثر.

با اینکه در این رویکرد برای طراح معماری اهمیت بسیار قایلیم، او را قهرمان یکه‌تاز عرصه‌ی معماری نمی‌شماریم؛ بلکه اثر معماری را محصول مجموعه‌ی نیروهایی می‌دانیم که بر آن وارد شده است و البته معمار آنها را کارگردانی کرده و به محصول نهایی رسانیده است.

ویدئوی پیشِ رو جلسه‌ی شانزدهم از مجموعه درس‌گفتارهای «مبانی نظری نقد فرمالیستی معماری» مهرداد قیومی بیدهندی است. جلسه‌ی پانزدهم را می‌توانید اینجا ببینید.

مهرداد قیومی بیدهندی

مهرداد قیومی بیدهندی، دانش‌آموختۀ رشته معماری در مقطع دکتری است. وی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، عضو وابستۀ فرهنگستان هنر و عضو مدعو فرهنگستان علوم است و عضو کارگروه واژه‌گزینی معماری و شهرسازی فرهنگستان زبان و ادب فارسی.

پیوند به وبگاه

آسمانه

«آسمانه» شبکه‌ای است برای انتقال اطلاعات و دانش، و گفت‌وگو و نقد در زمینۀ تاریخ و تئوری معماری و هنر، پیوندهای معماری و هنر با انسانیات و فرهنگ، و حوزه‌های میان‌رشته‌ای به‌ویژه در پیوند با رشته‌ها و حوزه‌های تاریخ هنر، نقد هنر، نظریۀ ادبی، انسان‌شناسی فرهنگی، مطالعات فرهنگی، تاریخ فرهنگی، تاریخ اجتماعی، جامعه‌شناسی تاریخی.

هدف از این کار گرم کردن فضای اندیشه و گفتار در این باره، روزآمد نگاه داشتن علاقه‌مندان این حوزه‌ها، تعمیق اندیشه، و دامن زدن به گفت‌وگو و نقد است.

این شبکه در قالب‌های وبگاه، کانال تلگرام، گروه تلگرام، اینستاگرام (و به‌زودی توییتر و فیس‌بوک) فعالیت می‌کند.

پیوند به وبگاه

درس‌گفتارهای «مبانی نظری نقد فرمالیستی معماری»

از هر نظرگاهی که به معماری بنگریم و در آن بیندیشیم و مطالعه کنیم و سخن بگوییم، آنچه مهم است عمق نظر و دقت و درست‌اندیشی و درستکاری و بلندنظری است. آنچه اندیشه‌ی معماری را سترون می‌کند و آن را از شور و تاب و توان می‌اندازد اختیار کردن این یا آن نظرگاه و فروگذاشتن نظرگاه‌های دیگر نیست؛ بلکه سطحی‌نگری در همان نظرگاه، آسان‌گیری و نابسامانی، و تنگ‌نظری و کم شمردن فایده‌ی کارهای «دیگران» است.

معماری هرچه باشد و معماران هرچه کنند، آنچه در نهایتْ مقصود معماری است مکانی است که انسان‌ها در آن زندگی کنند. درست است که اندیشه‌ها و ذوق‌ها و اراده‌ها و میل‌هاست که در قالب مکان‌ها و بناها تجسد می‌یابد؛ اما دست آخر، آنچه مقصود همه‌ی آن اندیشه‌ها و خواست‌هاست همان مکان مصنوع است. ذهن و دست افراد و جمع‌ها، سنت‌ها و فرهنگ‌ها در کار می‌شوند تا در نهایت بِنایی مادی برپا شود. آن بنای مادی ما را به چیزهایی در پس آن، به آنچه بدان انجامیده و آنچه در آن نهفته است و آنچه ذهن و روان ما اقتضا می‌کند، راه می‌برد؛ اما همین راه بردن و دلالت و هدایتِ ما هم بر دوش آن بنای مادی، بر دوش آن هیئت جسمانی‌ای است که بنا و مکان مصنوع و اثر معماری می‌خوانیمش. این واقعیتْ اهمیت فرم را در معماری و مطالعه‌ی آن نشان می‌دهد؛ اما نه حکم می‌کند که از عوامل و نیروهای مؤثر در فرم یا سیاق‌های آن چشم بپوشیم، و نه لازم می‌آورد که در نظر کردن به فرم، بر ظاهر فرم متوقف بمانیم.

آیا می‌توان راه‌هایی جست که در خوانش و نقد معماری، به فرم اثر پرداخت و بر آن تمرکز کرد، اما در سطح آن متوقف نماند، گذاشت تا اثر سخن بگوید و به پسِ پشت خود رهنمون شود؟

قصد ما در این درس‌گفتارها غنی کردنِ نظریِ مبحثِ فرمالیسم در معماری و فرارفتن از اندیشه‌های رایج و کلیشه‌های فرمالیستی و پیش نهادنِ رویکرد فرمالیسم ژرف در نقد اثر معماری است؛ رویکردی که از فرم معماری آغاز کند، اما در سطح آن فرونماند و در آن تعمق کند. برای این مقصود، از فرمالیسم روسی در نقد ادبی بهره می‌گیریم. سخن را از سابقه‌ی پرداختن به فرم در معماری آغاز می‌کنیم و به شناختن و معرفی اجمالی نقد فرمالیستی معماری برمی‌آییم. آن‌گاه به سروقت سنت نقد ادبی/ مطالعات ادبی می‌رویم و به جست‌وجوی نظریه‌ها و رویکردهای فرمالیسم ادبی برمی‌آییم. پیش از آنکه از سفر خود به مطالعات ادبی به سوی معماری بازگردیم، به شباهت‌ها و تفاوت‌های زبان و ادبیات با معماری می‌پردازیم و از لازمه‌های سفر و تردد بین این دو حوزه می‌گوییم. آن‌گاه دستاوردهای خود از سفر به مطالعات ادبی را در میدان نقد و نظریه‌ی معماری می‌افکنیم و در نهایت، پیشنهاد خود را عرضه می‌کنیم.

این درس‌گفتارها در قالب پانزده تا بیست جلسۀ شصت تا هشتاددقیقه‌ای، به‌صورت آفلاین و رایگان، عرضه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *