درسگفتارهای «مبانی نظری نقد فرمالیستی معماری»
از هر نظرگاهی که به معماری بنگریم و در آن بیندیشیم و مطالعه کنیم و سخن بگوییم، آنچه مهم است عمق نظر و دقت و درستاندیشی و درستکاری و بلندنظری است. آنچه اندیشهی معماری را سترون میکند و آن را از شور و تاب و توان میاندازد اختیار کردن این یا آن نظرگاه و فروگذاشتن نظرگاههای دیگر نیست؛ بلکه سطحینگری در همان نظرگاه، آسانگیری و نابسامانی، و تنگنظری و کم شمردن فایدهی کارهای «دیگران» است.
معماری هرچه باشد و معماران هرچه کنند، آنچه در نهایتْ مقصود معماری است مکانی است که انسانها در آن زندگی کنند. درست است که اندیشهها و ذوقها و ارادهها و میلهاست که در قالب مکانها و بناها تجسد مییابد؛ اما دست آخر، آنچه مقصود همهی آن اندیشهها و خواستهاست همان مکان مصنوع است. ذهن و دست افراد و جمعها، سنتها و فرهنگها در کار میشوند تا در نهایت بِنایی مادی برپا شود. آن بنای مادی ما را به چیزهایی در پس آن، به آنچه بدان انجامیده و آنچه در آن نهفته است و آنچه ذهن و روان ما اقتضا میکند، راه میبرد؛ اما همین راه بردن و دلالت و هدایتِ ما هم بر دوش آن بنای مادی، بر دوش آن هیئت جسمانیای است که بنا و مکان مصنوع و اثر معماری میخوانیمش. این واقعیتْ اهمیت فرم را در معماری و مطالعهی آن نشان میدهد؛ اما نه حکم میکند که از عوامل و نیروهای مؤثر در فرم یا سیاقهای آن چشم بپوشیم، و نه لازم میآورد که در نظر کردن به فرم، بر ظاهر فرم متوقف بمانیم.
آیا میتوان راههایی جست که در خوانش و نقد معماری، به فرم اثر پرداخت و بر آن تمرکز کرد، اما در سطح آن متوقف نماند، گذاشت تا اثر سخن بگوید و به پسِ پشت خود رهنمون شود؟
قصد ما در این درسگفتارها غنی کردنِ نظریِ مبحثِ فرمالیسم در معماری و فرارفتن از اندیشههای رایج و کلیشههای فرمالیستی و پیش نهادنِ رویکرد فرمالیسم ژرف در نقد اثر معماری است؛ رویکردی که از فرم معماری آغاز کند، اما در سطح آن فرونماند و در آن تعمق کند. برای این مقصود، از فرمالیسم روسی در نقد ادبی بهره میگیریم. سخن را از سابقهی پرداختن به فرم در معماری آغاز میکنیم و به شناختن و معرفی اجمالی نقد فرمالیستی معماری برمیآییم. آنگاه به سروقت سنت نقد ادبی/ مطالعات ادبی میرویم و به جستوجوی نظریهها و رویکردهای فرمالیسم ادبی برمیآییم. پیش از آنکه از سفر خود به مطالعات ادبی به سوی معماری بازگردیم، به شباهتها و تفاوتهای زبان و ادبیات با معماری میپردازیم و از لازمههای سفر و تردد بین این دو حوزه میگوییم. آنگاه دستاوردهای خود از سفر به مطالعات ادبی را در میدان نقد و نظریهی معماری میافکنیم و در نهایت، پیشنهاد خود را عرضه میکنیم.
این درسگفتارها در قالب پانزده تا بیست جلسۀ شصت تا هشتاددقیقهای، بهصورت آفلاین و رایگان، عرضه میشود.
مبانی نظری نقد فرمالیستی معماری
جلسهی هفدهم: مفاهیم اصلی نقد معماری با رویکرد فرمالیسم ژرف (۳)، نقد اجمالی موزهی هنرهای معاصر تهران