ردیابی شهروند عاصی در جامعه تجسمی
بخش اول
سال گذشته و در پی اتفاقات جنبش «زن، زندگی، آزادی» میدان هنر تجسمی در تهران، واکنشی نشان داد که شاید در هیچ یک از حیطههای هنری دیده نشد. این میدان که پیشتر بحرانها، تضادها و درگیریهای درونی خود را داشت، پس از شروع جنبش عملاً به تعطیلی کشیده شد؛ گالریها که در روزهای اول در همدلی با معترضان فعالیتهای رسمی خود را متوقف کردند، درهای خود را باز نکردند، بیانیهای مشترک ننوشند و تصمیمی جمعی نگرفتند. انجمنهای هنرهای تجسمی و هنرمندان این میدان نیز میز مشترکی برای گفتوگو نداشتند و نمیتوانستند پیرامون ایدهها، وظایف، توان و قابلیتهای خود صحبت کنند و مسیر خود را روشن کنند. آنچه باقی ماند، دعواها در فضای مجازی و واکنشهای فردی و اتمیزهی افراد بود.
در این نشست، ایمان افسریان و علیرضا رضاییاقدم در گفتوگو با محسن گودرزی، جامعهشناس، تلاش کردهاند با پیشکشیدن مفهوم «شهروند عاصی» و جامعهی از هم گسیخته که گودرزی در چند سال گذشته در مقالاتی آنها را شرح و بسط داده، توضیحی برای اتفاقات میدان تجسمی بیابند. این گفتوگو در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در دفتر نشریهی «حرفه: هنرمند» ضبط و تهیه شده است. بخش دوم آن را اینجا ببینید.
ایمان افسریان
ایمان افسریان متولد سال ۱۳۵۳ در تهران است. وی دانشآموخته رشته تصویرسازی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر تهران میباشد. افسریان از سال ۱۳۹۴ تاکنون مدیرمسئول فصلنامه حرفه: هنرمند بوده است.
علیرضا رضاییاقدم
نقدنویس هنری و از دبیران مجله حرفه: هنرمند
محسن گودرزی
محسن گودرزی متولد سال ۱۳۴۰ و دانشآموخته رشته جامعهشناسی در مقطع دکتری در دانشگاه تهران است. او مدیر علمی موج دوم «پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان» در سال ۱۳۸۲ بوده است. این پیمایش یکی از پژوهشهای اجتماعی مهم در ایران است، تا حدی که اجرای منظم آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به عنوان بخشی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در سال ۱۳۷۸ به تصویب مجلس پنجم رسید (از ویکی پدیا).
حرفه: هنرمند
حرفه: هنرمند فصلنامهای در زمینهی هنرهای تصویری است. بیشترِ مطالب این مجله دربارهی نقاشی، عکاسی و نقد و نظریههای هنریست. حرفه هنرمند در میان اصحاب هنر مجلهای شناختهشده است و برای دانشگاهیان مرجعی معتبر بهشمار میآید. این فصلنامه در معرفی هنرمندان و جریانهای هنر تجسمی همواره پیشگام بوده و بسیاری از هنرمندان ممتاز و جریانسازِ خارجی برای نخستین بار در این مجله معرفی شدهاند. حرفه: هنرمند عموماُ نگاهی انتقادی بر جریانهای حاکم در عرصهی هنر معاصر دارد.