ساکن دو فرهنگ

گفت‌وگو با روبرت صافاریان

ویدئوی پیش رو، گفت‌وگوی ایمان افسریان (مدیرمسئول فصلنامه حرفه: هنرمند) با روبرت صافاریان (مدرس و مستندساز ایرانیِ ارمنی‌تبار) است. در این نشست، صافاریان درباره تجربه خود از همزیستی دو فرهنگ و دو هویت ایرانی و ارمنی سخن می‌گوید. او دوفرهنگی‌بودن را یک مزیت می‌داند چرا که می‌توان هر دو فرهنگ را همزمان به شکل ملموس درک کرد. در عین حال از تعارضات بین دو فرهنگ به خصوص در بین نسل‌های قدیمی‌تر صحبت می‌کند. این گفت‌وگو در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ برگزار شده است.

روبرت صافاریان

روبرت صافاریان، منتقد، مدرس و تحلیل‌گر فیلم و سینمای ایرانیِ ارمنی‌تبار است. او فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی است و فیلم‌های مستند متعددی ساخته است. “وارونگی” (۱۳۸۵)، “جفت شیش” (۱۳۸۶- کارگردانی مشترک با احمد میراحسان)، و “یک مکالمه” (۱۳۹۷) از جمله فیلم‌های مستند او هستند. کتاب “مصاحبه در فیلم مستند” (۱۳۸۹) از تالیفات او در زمینه‌ سینمای مستند است.

کتاب‌های “تاریخ سینمای دیوید بردول”، “نشانه‌شناسی سینما” نوشته‌ کریستین متز و “گزیده‌ نقدهای رابین وود”، از کتاب‌هایی هستند که صافاریان ترجمه کرده است. او همچنین مولف کتابی درباره‌ سینمای کیارستمی و کتاب دیگری درباره‌ سرگئی پاراجانف است و همین‌طور مجموعه‌ “خانه‌ی دوطبقه‌ی‌ خیابان سنایی” را در کارنامه خود دارد.

روبرت صافاریان مدت ۸ سال سردبیری مجله‌ دوزبانه‌ ارمنی-فارسی “هویس” (امید) را به عهده داشته؛ و سردبیر و نویسنده‌ی سایت معرفیِ کتاب «وینش» است.

پیوند به وبگاه

حرفه: هنرمند

حرفه: هنرمند فصلنامه‌ای در زمینه‌ی هنرهای تصویری است. بیشترِ مطالب این مجله درباره‌ی نقاشی، عکاسی و نقد و نظریه‌های هنری‌ست. حرفه‌ هنرمند در میان اصحاب هنر مجله‌ای شناخته‌شده است و برای دانشگاهیان مرجعی معتبر به‌شمار می‌آید. این فصلنامه در معرفی هنرمندان و جریان‌های هنر تجسمی همواره پیشگام بوده و بسیاری از هنرمندان ممتاز و جریان‌سازِ خارجی برای نخستین بار در این مجله معرفی شده‌اند. حرفه: هنرمند عموماُ نگاهی انتقادی بر جریان‌های حاکم در عرصه‌ی هنر معاصر دارد.

پیوند به وبگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *