گل و مرغ در باغ ایرانی

از مجموعه هم‌اندیشی‌های تاریخ و تئوری معماری و هنر

سخنران در آغاز، بخش زندۀ باغ و حدود آن را در این بحث تعریف می‌کند، و سپس با نگاهی به تعریف باغ در ایران و تفاوت آن با تعریف باغ از نظر ساکنان اقلیم‌های دیگر، به جایگاه و دلیل اهمیت بخش زندۀ باغ ایرانی در میان سایر عناصر باغ می‌پردازد.
در ادامه «علم فلاحت» و سابقۀ آن را در ایران و نسبت آن با باغبانی، زراعت، دامپروری، و طراحی منظر در تعریف امروزی به اختصار شرح داده می‌شود تا ورودی باشد به معرفی اجمالی منابع شناخت این بحث (اعم از کتب علم فلاحت، ادبیات منظوم و منثور، کتب طب قدیم، سفرنامه‌ها، منابع تصویری، باغ‌های تاریخی موجود و دیگر مراجع) و چگونگی استفاده از این منابع با نمونه‌هایی از خطا و صواب‌های پژوهشگران پیشین در این باب.
در پایان با توجه به منابع و شواهد به «معماری گیاهان» در باغ ایرانی اشاره می‌کند و با معرفی چند گیاه و جانور شاخص و جایگاه آن در باغ ایرانی سخنرانی به پایان می‌رسد.

این سخنرانی در تاریخ ۱ آذرماه سال ۱۳۹۰ از طرف هسته نظریه‌پژوهی در معماری و هنر و به عنوان یکی از جلسات مجموعه هم‌اندیشی‌های تاریخ و تئوری معماری و هنر در دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار گردید.
تصویر صفحه، عکسی از بردیا حامی است.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

نوشاد رکنی

نوشاد رکنی هم‌اکنون رئیس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی کتابخانه و موزه ملی ملک است. عضویت در گروه پژوهش دانشنامه تاریخ معماری و شهرسازی، عضویت در کمیته ملی ثبت میراث طبیعی و عضویت در هیأت علمی و کمیته‌های اجرایی کارگاه فهم معماری از جمله سوابق اجرایی رکنی است.

پیوند به وبگاه

هسته نظریه‌پژوهی در معماری و هنر

از سال ۱۳۸۸ تعدادی از استادان و پژوهشگران دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی با هدف تعمیق مبانی نظری هنر و معماری در فضای علمی کشور و تلاش در ایجاد خودباوری سازنده و حقیقی در تولید نظریه‌های بنیادی و کاربردی در معماری و هنر گرد هم آمدند و گروهی پژوهشی را با مدیریت آقای دکتر هادی ندیمی ترتیب دادند. از جمله فعالیت‌های این گروه پژوهشی تهیۀ بانک اطلاعات در زمینۀ نظریه‌های طرح‌شده در تاریخ اندیشۀ معماری و هنر، طراحی وبگاه تخصصی، برگزاری جلسات هم‌اندیشی‌ و ... است.

پیوند به وبگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *